Kvalita vzdělávání na Jesenicku se zvyšuje01.11.2021 Za poslední rok prošlo vzdělávání nejen v ČR, ale v celém světě zatěžkávací zkouškou. Nikdo z nás nezažil lockdown, nevěděl jak přesně a bezchybně postupovat při distanční výuce. I přesto jsme to společně všechno zvládli. A právě tady se ukázala síla, kterou máme, jen když táhneme za jeden provaz. „Vzdělávání Jesenicko“ (realizátor Odbor školství MěÚ Jeseník), které zastřešuje několik projektů přiložilo ruku k dílu a společně s dalšími aktéry ve vzdělávání zkoordinovalo 24. září návštěvu 70 pedagogů ze šternberských MŠ a ZŠ. První kroky směřovaly do MŠ Karla Čapka, kde se seznámili s postupy jak prakticky uplatnit metody „Začít Spolu“. Jsme rádi, že společně s Monty Klubem můžeme bořit mýty o alternativním vzdělávání, i tady zažili učitelé inspiraci Montessori přístupem přímo v praxi. Nemohli jsme vynechat ani jesenickou základní školu, představení například hudebního sálu, třídy Montessori a oblíbené hvězdárny. Poslední zastávka je čekala v ZŠ Česká Ves, kde se mimo jiné seznámili s žáky studentského parlamentu, kteří tak měli příležitost podělit se o své zkušenosti jak aktivně přispět nejen k demokratizaci řízení školy. A jak to chodí ve šternberských školách? To zjistí naši pedagogové už 4. a 5. listopadu, kdy je čeká dvoudenní „tour de Šternberk“ včetně vzdělávání se zaměřením na osobnostní rozvoj. Věříme, že podobných návštěv nás v budoucnu čeká mnoho. Jsme totiž region s velkým potenciálem. A jak návštěvu vnímali hostující školy a Monty Klub?MŠ KARLA ČAPKAV pátek 24. září jsme jako mateřská škola měli tu čest přivítat delegaci ředitelů a jejich zástupců ze Šternberska. Měli jsme pro ně připravenu prohlídku budovy, ukázku center aktivit našeho vzdělávacího programu Začít spolu, videoprezentaci práce dětí v centrech aktivit a dokument, kde byl souhrn všech informací a doporučení pomůcek, které se nám osobně při práci velice osvědčily. Jelikož je naše mateřská škola v prostorech vily, je tedy důležité prostor uzpůsobovat pro potřeby vzdělávání, a o to víc, když je vzdělávání v programu Začít spolu v centrech aktivit, které potřebují své místo a speciální uspořádání. Jsme moc rádi, že jsme mohli sdílet a reprezentovat jesenické školky prostřednictvím té naší. KLUB MONTYDelegace ze Štemberka zavítala i k nám do Rodinného Centra a klubu Monty. Bylo moc příjemné vidět tolik učitelek mateřských škol, které hledají nejen povzbuzení a inspiraci do své práce, ale i třeba cestu k proměně prostředí mateřských škol, či hledání nového přístupu k dětem ve výchově a vzdělávání. Milým překvapením pro nás a naše Centrum bylo mé osobní setkání s lektorkou a následovníci Marie Montessori Vendulou Koňaříkovou, zakladatelkou projektu "Výchova pro život", která s učitelkami přijela. Já prošla před časem jejím kurzem a toto nečekané setkání bylo velkým obdarováním, jelikož má na vzniku RC Monty nemalý podíl svou podporou a sdílením zkušeností. Společně jsme se mohli nejen shledat, ale i doplnit v prezentaci Montessori prostředí a způsobu práce s dětmi. Věřím, že jsme i takto započali společnou spolupráci. Naši snahou bude ve spolupráci s městem vytvořit nabídku vzdělávacích programů z projektu Výchova pro život pro učitele i rodiče v Jeseníku, Již první nás čeká 9. - 10. listopadu - taková malá ochutnávka Montessori pedagogiky pro učitelky MŠ. ZÁKLADNÍ ŠKOLA JESENÍKPo přivítání delegace na budově Průchodní byli nejprve pedagogové informováni o původu budovy a celého areálu. Prohlídku zahájili na hlavní budově, kde si mohli prohlédnout hudební sál, učebnu informatiky, nahlédli do třídy k prvňáčkům a poté alespoň pohledem zrelaxovali v nové relaxační místnosti. Následoval přesun na vedlejší budovu, cestou také nakoukli do sborovny našich pedagogů. Na této budově si prohlédli tělocvičnu, učebny druhých ročníků, jazykovou učebnu a v nejvyšším patře výtvarný ateliér a žákovskou knihovnu. Zaujala je také hvězdárna. Na závěr prohlídky se prošli areálem s altánem a hřištěm. Následně se celá delegace přesunula na pracoviště na ulici B. Němcové, kde si měla možnost prohlédnout její vnitřní vybavení. Hlavním cílem skupiny byla třída Montessori, kde je s tímto typem výuky na naší škole seznámil pan učitel Jan Hanulík. ZŠ Česká VesSetkání s pedagogy ze Šternberska bylo velmi přínosné pro obě strany. Představili jsme v krátkosti naši školu, projekty, vize. Mluvili jsme o důležitosti spolupráce mezi základními školami - na úrovni žáků, pedagogů i vedení školy. Také jsme sdíleli naše zkušenosti z propojování s mateřskými školami a středními školami na Jesenicku. Schůzky se zúčastnili i žáci ze školního parlamentu, kteří mluvili o svých aktivitách a o nápadech, kterými posouvají školu kupředu. Po společném programu jsme si prohlédli školu a podívali se do výuky. Zajímavá byla práce dětí s novými interaktivními LCD panely v rámci hodiny matematiky. Vzájemné sdílení zkušeností a dobré praxe pedagogů je velmi důležité. Získáváme tak nové poznatky a náměty, či naopak ujištění, že i jinde řeší podobné výzvy, jako u nás. Děkuji, že díky aktivnímu přístupu lidí v MAP rozvoje vzdělávání ORP Jeseník II se mohou tyto aktivity realizovat. Odbor školství, kultury a sportu MěÚ Jeseník Ke stažení
| |||||